Laatste artikelen

Film | Monstertruck
Steven Spielberg, Duel
De Volkskrant
Film | Ambitieus epos
Christopher Nolan, Interstellar
Elsevier
Film | Slim zelfportret
Iain Forsyth, Jane Pollard, 20.000 Days on Earth
Elsevier
Film | Individu vs. staat
Andrej Zvjagintsev, Leviathan
Elsevier
Film | Mooi vader-zoonconflict
David Dobkin, The Judge
Elsevier

Lees Rob ook op

Monstertruck

In zijn debuutfilm Duel ( 1971 ) herkennen we al de hand van meester Steven Spielberg. Wie goed kijkt, ziet ook elementen van zijn latere werk. Wat maakt Duel zo goed?

In een biografie zijn de vormende jaren vaak het interessantst. Alles zit er al in, de hoofdpersoon hoeft alleen nog maar tot wasdom te komen. In het geval van Steven Spielberg (1946) kunnen we hiervoor terecht bij zijn filmdebuut Duel (1971). 

13-11-2014

Ambitieus epos

Interstellar doet een geslaagde gooi naar het predikaat ‘klassieker’

Deze groots opgezette sciencefictionfilm vraagt heel wat van de kijker. Bijvoorbeeld een jaar of vier college bij Stephen Hawking, de meester van het universum. Wat ook helpt, is als je Star Trek kent. Veel van wat Interstellar aansnijdt, werd al aangestipt in de Star Trek-reeks, vooral het reizen door ruimte en tijd. Want daarom draait het hier.

5-11-2014

Slim zelfportret

Gefictionaliseerde documentaire toont Nick Cave binnenstebuiten

Iedere kunstenaar van enige importantie houdt er ten minste twee identiteiten op na: zijn privé, de echte dus, en zijn publieke personae, zijn imago. Met dit gegeven wordt meesterlijk gespeeld in de gedramatiseerde documentaire 20.000 Days on Earth, die 24 uur uit het leven van de ‘echte’ Nick Cave beschrijft. Deze van oorsprong Australische zanger/schrijver/performer/acteur heeft het principe van zelfmythologisering goed begrepen.

29-10-2014

Pages